ZNAKovna igraonica

Provedba radionica u vrtićima prilika su za djecu da upoznaju osnovne znakove hrvatskog znakovnog jezika. Korištenjem edukacijskih kartica s QR kodovima i tableta, djeca ne samo da usvajaju nove znakove, već razvijaju socijalne i komunikacijske vještine te uče o bogatoj kulturi Gluhe zajednice. Kroz različite vježbe i grupne aktivnosti, učimo na zabavan i dinamičan način te potičemo na prihvaćanje različitosti. Aktivno sudjelovanje gluhe djece u usvajanju znakovnog jezika kao vizualnog oblika komunikacije doprinosi njihovom cjelokupnom jezičnom razvoju, te je ključno u prevenciji jezične deprivacije. Suradnja između odgajatelja, roditelja i stručnjaka omogućava djeci izravnu i sveobuhvatnu potporu u učenju i razvoju. Cilj je stvoriti odgojno-obrazovni prostor koji je uistinu inkluzivan i gdje svako dijete, bez obzira na svoje poteškoće u komunikaciji, može ostvariti svoj puni potencijal.

Cilj radionica je omogućiti svima lakše i prirodnije usvajanje osnovnih znakova hrvatskog znakovnog jezika kroz igru, komunikacijske vježbe i praktične primjere.
👩🏫 Za odgojitelje – Radionice im pružaju znanja i alate za lakšu komunikaciju s djecom s oštećenjem sluha te integraciju znakovnog jezika u svakodnevne aktivnosti vrtića.
👨👩👧👦 Za roditelje – Kroz radionice, roditelji uče kako podržati djecu u učenju HZJ-a i primijeniti naučene znakove kod kuće.
🧒🎲 Za djecu – Djeca kroz zabavne igre, vizualne materijale i digitalne alate uče prve znakove te razvijaju osjećaj za inkluziju i zajedništvo s vršnjacima.


Zaokružen je ciklus edukativnih predavanja Kultura Gluhe zajednice te osnove hrvatskog znakovnog jezika i drugi oblici komunikacije osoba s oštećenjem sluha. Na završnoj priredbi je prisustvovala i ravnateljica DV „Cvrčak“ Anđela Biuk koja nije skrivala ponos i zadovoljstvo nakon izvedbi odgojiteljica koje su tijekom 30 školskih sati vrijedno učile i usvajale znakove na kojima će temeljiti nove aktivnosti s djecom. Ravnateljici je od strane udruge dodijeljena zahvalnica za njenu posvećenost, trud i nastojanje da za svako dijete osigura inkluzivno okruženje u kojem ono može ostvariti puni potencijal.
Edukacija odgojiteljica predstavlja inspirativan primjer predanosti inkluzivnom obrazovanju i podršci djece s različitim potrebama. Kroz ovu inicijativu, ne samo da se osigurava bolje razumijevanje i komunikacija s djecom s oštećenjem sluha ili jezično-govornim teškoćama, već se i promiče empatija, razumijevanje i inkluzija među svom djecom. Ovaj model uspješne suradnje između vrtića, lokalne zajednice i organizacija civilnog društva uistinu je pohvalan primjer dobre prakse. Želja za učenjem i predanost odgojiteljica, podrška ravnateljice vrtića te angažman stručnog tima udruge stvaraju jaku mrežu podrške koja je ključna za uspješnu socijalizaciju i inkluziju djece. Ovakav tip suradnje predstavlja korak prema ostvarenju vizije društva koje poštuje različitosti i pruža jednake prilike za sve, a posebno za najmlađe sudionike društva.
Djeca koja koriste znakovni jezik osjećaju se prihvaćeno, dok ostala djeca pokazuju znatiželju i empatiju – rekli su odgojitelji. Na koncu je i ravnatelj Gradske knjižnice Solin, Ivan Peroš istaknuo kako su ovakve pozitivne inicijative uvijek dobrodošle u prostorijama knjižnice, gdje su se edukativne radionice i održavale.
U edukativnim radionicama za odgajateljice poseban fokus je stavljen na važnost ranog usvajanja znakovnog jezika, razvoj komunikacijskih vještina te senzibilizaciju za potrebe gluhe djece. Sudionici su kroz interaktivne metode imali priliku učiti temeljne znakove te načine pristupa djeci s oštećenjem sluha.

Snimamo niz videozapisa koji će djeci na interaktivan i pristupačan način omogućiti učenje znakova hrvatskog znakovnog jezika. Nakon izrade i obrade videozapisa, generirat ćemo jedinstvene QR kodove za svaki video te ih integrirati u edukacijske kartice kako bismo ih povezali s odgovarajućim video sadržajem.
Skeniranjem QR koda djeca, roditelji i odgojitelji imat će brz i jednostavan pristup video materijalima, pružajući priliku za učenje i ponavljanje znakova na zabavan i interaktivan način. 🤟

Za potrebe provedbe projektnih aktivnosti smo nabavili tablete! Ova tehnološka oprema bit će iznimno korisna za ostvarenje ključnih ciljeva projekta, posebno u edukaciji djece predškolske dobi o znakovima hrvatskog znakovnog jezika.
- ✨ Korištenje interaktivnih igara (Kahoot, Padlet) kao potpore za učenje kroz igru.
- ✨ Pristup edukativnim sadržajima s naše web stranice, uključujući digitalne verzije edukacijskih kartica i video materijala.
- ✨ Bržu i lakšu prilagodbu materijala za individualne potrebe djece.
- ✨ Povećanje angažiranosti djece kroz interaktivne aktivnosti tijekom radionica.
- ✔ Usmjereni smo na razvoj jezičnih sposobnosti gluhe djece, širenje vokabulara i prevenciju jezične deprivacije koja utječe na kognitivni i socijalni razvoj djece s oštećenjem sluha. Učenje znakova hrvatskog znakovnog jezika odvija se kroz igru i zabavne aktivnosti.
- ✔ Pružajući praktične alate i resurse roditeljima, članovima obitelji i odgajateljima u vrtićima omogućujemo njihovo aktivno sudjelovanje u procesu razvoja jezičnih i socijalnih vještina djeteta. Kroz vođene zajedničke aktivnosti omogućujemo bolje razumijevanje specifičnih jezičnih potreba djece te stvaramo pozitivno i podržavajuće okruženje za učenje.
- ✔ Kroz prilagođene sadržaje koji uključuju ilustracije, videozapise i digitalne alate, omogućujemo sveobuhvatno usvajanje znanja na način koji je primjeren svakom djetetu Time se olakšava dublje razumijevanje pojmova te potiče angažman i motivacija za aktivno sudjelovanje u učenju.
- ✔ Integrirajući inovativne tehnologije i digitalne alate u proces učenja, pružamo priliku djeci i odgojno-obrazovnim djelatnicima da unaprijede vlastite digitalne kompetencije. Interaktivne igre, rad s edukativnim platformama te korištenje QR kodova i AR stvarnosti za pristup video sadržajima, potiču razvoj tehničkih i istraživačkih sposobnosti. Umjesto pasivnog konzumiranja internetskog sadržaja, nudimo djeci edukativne i kreativne igre za razvoj jezičnih i socijalnih vještina.
- ✔ Poticanjem komunikacije i interakcije među čujućom djecom i djecom s oštećenjem sluha, aktivno doprinosimo stvaranju inkluzivnog okruženja u kojem se djeca uče međusobnom prihvaćanju i razumijevanju. Djeca upoznaju izazove i perspektive svojih vršnjaka, što vodi prema dubljoj socijalnoj povezanosti.
- ✔Osnažujemo stručni kadar kroz provedbu edukativnih radionica i interaktivnih treninga za odgojno-obrazovne djelatnike. Fokus je na razvoju kompetencija za prepoznavanje izazova u komunikaciji, primjenu prilagođenih metoda poučavanja i korištenje inovativnih tehnologija u radu. Stručni kadar primjenjuje alate i znanja za pružanje kvalitetne podrške pritom osnažujući djecu da ostvare svoj puni potencijal. Kroz razmjenu iskustava i praktične primjere, radimo na izgradnji inkluzivnog odgojno-obrazovnog sustava koji uvažava raznolikost potreba svakog djeteta.
Aktivnosti su dio projekta "ZNAKovna igraonica".
Donatori projekta:
Zaklada "Hrvatska za djecu"
Grad Split
